گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاهای گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در مورد برنامه هسته‌ای ایران و تهدید‌های وی علیه تهران گفت: سخنان براون مملو از تناقض است

از یک‌سو در سخنان وی بر این امر تأکید شده که ایران همانند تمامی کشورها از حق مطلق برای توسعه انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز برخوردار است و از طرف دیگر خاطر‌نشان می‌سازد که برنامه هسته‌ای جاری ایران غیرقابل‌قبول است.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، حسن قشقاوی در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تصریح کرد: تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است و اشاره به اینکه ایران به‌عنوان تهدید رژیم منع اشاعه بوده، کاملا بی‌اساس است.

قشقاوی افزود: ایران بارها آمادگی خود را برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط و بر مبنای عدالت و احترام متقابل اعلام کرده، اما معلوم نیست چرا گوردون براون از پذیرش انجام گفت‌وگو توسط ایران یا پذیرش تحریم‌های سخت صحبت می‌کند.

گوردون براون روز گذشته در کنفرانسی در لندن با طرح ادعاهای همیشگی غرب علیه ایران، مدعی شده بود که ایران یا باید با دولت آمریکا مذاکره کند یا اینکه تحریم‌ها علیه تهران تشدید خواهد شد.

شمشیر زنگ‌زده

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین روز گذشته در نشست مطبوعاتی خود، تحریم‌های غرب علیه ایران را خوابی عنوان کرد که بار دیگر تعبیر نمی‌شود و آثار آن در فرستادن ماهواره امید به فضا، راه‌اندازی فازهای مختلف میدان گازی پارس‌جنوبی و چند قرارداد میلیاردی بین ایران و چین و نیز موافقت‌نامه انرژی با روسیه قابل مشاهده است.

وی تأکید کرد: تحریم، شمشیری است که زنگ زده و کارایی ندارد و اگر بخواهند این مسیر را که هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته، طی کنند، هیچ تأثیری بر تداوم برنامه صلح‌آمیز ایران ندارد، همانگونه که مردم ما و همه جهان دستاوردهای ملت ایران را به وضوح دیدند.

قشقاوی بحث مربوط به نامه‌نگاری اوباما با مقام‌های عالی‌رتبه کشورمان را نیز مسئله‌ای شبیه بحث دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران عنوان کرد و یادآور شد که براساس گمانه‌زنی‌ها نمی‌توان اظهار نظر کرد.

مشخص نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع برگزاری اجلاس بین‌المللی درباره افغانستان در هلند و بحث دعوت از ایران برای شرکت در این نشست، تأکید کرد که هنوز حضور ایران در اجلاس لاهه قطعی نشده و چیزی مشخص نیست.

قشقاوی این مطلب را در پاسخ به پرسش ایسنا بیان کرد و ادامه داد: هنوز خبر موثقی درباره برگزاری اجلاس بین‌المللی در مورد افغانستان در دست نیست و دعوتی هم از ایران صورت نگرفته و در این شرایط نمی‌توانم بگویم ایران شرکت می‌کند یا خیر.

پیش از این مقام‌های غربی از جمله آمریکایی در سخنان خود از ایران خواسته بودند در این اجلاس حضور یابد.

به‌دنبال رفع سوءتفاهم‌ها

قشقاوی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط سفر اخیر وزیر امور خارجه به عربستان با اجلاس چند روز قبل سران 4کشور عربستان، سوریه، مصر و اردن در ریاض که به گفته برخی منابع خبری مواضع ضدایرانی در جریان برگزاری آن مطرح شده بود، گفت: دیپلماسی همیشه به‌دنبال اشتراک کامل نظرات نیست و بخشی از آن برای رفع سوء‌تفاهم‌ها صورت می‌گیرد.
وی افزود: ما کار دوجانبه‌ای با کشورها داریم و در اینگونه سفرها فرصت مناسبی برای طرح دیدگاه‌های دوطرف فراهم می‌شود.

قشقاوی در پاسخ به این سؤال که آیا ادعای تحت‌ فشار قرار گرفتن قطر برای دعوت از رئیس‌جمهوری به‌منظور شرکت در اجلاس اتحادیه عرب صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: پیش از این وزیر امور خارجه عربستان خبرهای مربوط به تحت فشار قرار دادن قطر و کاهش سطح اجلاس را تکذیب کرده است و اینکه آیا رئیس‌جمهوری در این اجلاس شرکت می‌کند یا خیر نیز به موقع اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بر نبود هرگونه احساس تهدید میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نسبت به یکدیگر تأکید کرد و آن‌را ناشی از القای مخالفت‌های خارج از منطقه دانست.

وی در مورد سفر محمدرضا رحیمی، معاون رئیس‌جمهوری به مراکش برای ابلاغ پیام احمدی‌نژاد به پادشاه این کشور در زمان جنگ غزه و ادعای پذیرفته نشدن وی نیز خاطرنشان کرد: در آن مقطع زمانی نه‌فقط مراکش، بلکه در بسیاری از کشورها نیز رئیس کشور حضور نداشته و در سطوح دیگری پیام تقدیم شده و نقطه مبهم و خاصی در این مورد وجود ندارد

کد خبر 77450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز